Praktisk informasjon

Elev i rideskolen

Som elev i rideskolen bør du være kjent med:

• Hva klubben står for (verdier, visjon og virksomhetsidé)
  • Aktivitetstilbudet/treningstilbudet
  • Medlemskap og lisenser. Utøvere kan være medlem i så mange klubber man ønsker. Er du oppstallør hos Tromsø Ryttersportsklubb må du også representere klubben ved stevner.  Klubbskifte skjer senest ved årlig lisensfornyelse (fra 1.nov-1.mars).
  • Klubbens retningslinjer og forventninger til utøverne om bidrag ved dugnader, stevner og arrangementer

Informasjon til elever og foresatte i rideskolen:

Rideskolen vår drives på hestenes premisser. Hestene og ponniene lever ute i flokk på dagtid. Da får de lov til å være hester – leke i flokk, løpe, spise, drikke friskt vann og søke ro og hvile når de vil. Når det er tid for rideskole, er hestene/ponniene på jobb. De kommer inn i sine respektive bokser, blir stelt og klargjort til timer. De går maks 3×45 minutt per dag, med variert trening. Vi har en filosofi om at hestenes velvære er basen for vår rideopplæring. De fleste timene forgår i lille ridehus, men vi har både turridning, ridning på utebanen og teori i vårt utdanningsprogram. Rytterens balansetrening blir tidlig iverksatt for å kunne hjelpe hestene/ponniene i deres arbeidshverdag. Husk å smile til hesten din på ridetimene. Vi ønsker å finne rytter og hest i harmoni så tidlig som mulig i vår rideskole.

Ridetimene varer i 45 minutter, sprangtimer varer 60 minutter inkl. opp og nedbygging av hinder. I denne tiden inngår justering av gjord og stigbøyler, oppstigning, fram- og nedskritting, samt bytte av rytter mellom timene.

Av sikkerhetsmessige årsaker må alle elevene i ponnirideskolen ha med seg en voksen person. Barn under 10 år kan ikke være alene på anlegget. Ved behov må foresatte være behjelpelig med å leie ponniene under ridetimene. Opplæring vil bli gitt.

Det er ikke tillatt å komme inn på ridebanen når ridetimen er startet. Dette forstyrrer både hester og ryttere. Er du forsinket, går du dessverre glipp av ridetimen. Vær vennlig å respekter dette. Det er lurt å være klar ca. 10 minutter før timen starter. Elevene kan komme opp til 30 minutter tidligere for å være med på stell og påsaling av sin hest. Elevene møter opp i ponnistallen, hestestallen, eller ved inngangen til lille ridehus om de kommer rett til timen. Er du forhindret fra å møte opp til ridetimen, meld fra til din ridelærer via Spond.

Bekledning: hos oss må alle elever bruke sikkerhetshjelm, elever under 13 år skal også bruke hjelm ved stell av hest. Rideskolen låner ut slike hjelmer, men det er anbefalt å ha egen. Riktig skotøy er viktig. Skotøyet må ha liten hel og ikke være for bredt slik at det setter seg fast i stigbøylene. Joggesko er ikke tillatt. Bruk en tettsittende bukse (ikke for glatt, men helst uten store sømmer). Alle klær skal sitte tett, ikke åpen jakke, hettegenser eller løst skjerf som kan henge seg fast. Bruk hansker og ha langt hår i en flette eller hestehale. Vi har kun noen få sikkerhetsvester til utlån. Dette er påbudt fram til fylte 18 år for elever ved våre sprangkurs. Det er påbudt med sikkerhetsvest på våre barbaktimer.  Til informasjon er det påbudt med vest for barn ved deltakelse på alle sprangstevner.

Andre praktiske opplysninger:

• Ponnistallen er stengt fram til kl. 16.00. Vi ber om at alle respekterer dette slik at hestene får tilstrekkelig ro i middagsforingen.
  • Alle elever i rideskolen må være medlem i Tromsø Ryttersportsklubb.
  • Medlemsavgift på innbetalingen for selve ridekurset (betyr?). Det kan også avtales om man ønsker familiemedlemskap. Inkludert i medlemsavgiften er bladet Hestesport som blir sendt ut ca. 6 ganger i året.
  • Har man allerede meldt seg inn for ett helt år, trenger man ikke tenke på dette.

Betaling: faktura vil bli sendt ut på mail til registrert e-post adresse. Faktura kan deles i to forfall. Om man ønsker to forfall, må vi få beskjed om dette.

Vektgrense: i ponnirideskolen har vi små ponnier. De går maks 3 ridetimer om dagen. Vi har vært nødt til å sette en vektgrense for elevene i ponnirideskolen. Vektgrensen er 50 kg. Om ditt barn veier mer enn dette, ber vi dere da ta kontakt slik at vi kan se om vi finner en løsning, vi har noen store ponniene i hestestallen. I hesterideskolen er vektgrensen 80 kg.

Forsikring: rideskolen har ingen ordinær forsikring på sine elever.  Som i all idrett kan ulykker inntreffe. Det er dyr vi har med å gjøre, og uforutsette hendelser kan skje. Vi oppfordrer derfor alle til å ordne egen barneforsikring for sine barn.

All ridning foregår på egen risiko